Oversigt: Her kan du spare penge i din virksomhed

Har du din egen virksomhed, så er du nok meget opmærksom på, hvordan du bruger din virksomheds penge. Er der tale om en mindre virksomhed, så skal der ikke mange ekstra omkostninger til, før at det rammer årets resultat før skat relativt hårdt. For at hjælpe dig med at spare penge, så har vi lavet denne lille oversigt over ting, du måske har overset. Efter du har læst denne artikel, så har du forhåbentlig en idé om, hvor du skal kigge.

Det er klart, at det måske ikke er alle punkter i denne lille oversigt, der er relevante for din virksomhed. Hvis det er tilfældet, så kan du blot springe det pågældende afsnit over.

Her kan du spare penge

I det følgende vil vi kort komme ind på en række punkter, hvor du potentielt kan spare penge i din virksomhed.

Erhvervskonto

Det kan være, at du endnu ikke har startet din virksomhed. Når du starter din virksomhed, så skal du have en bankkonto til den. Denne type konto hedder en erhvervskonto, virksomhedskonto eller firmakonto. Mange kontakter deres nuværende bank og beder dem om at oprette en erhvervskonto til deres nye virksomhed. Dette kan dog hurtigt blive en alt for dyr løsning, da bankernes priser på både oprettelsen af kontoen og det månedlige abonnement er meget forskellige.

Kommer du til at vælge den dyreste bank, så kommer du til at betale op til 5000 kroner i oprettelse. Vælger du den billigste bank i forhold til oprettelse, så kommer du faktisk til at betale 0 kroner for oprettelsen. Hvis det er relevant for dig, så kan du finde en oversigt over erhvervskonto priser herinde.

Selv hvis du allerede har en virksomhed, så kan det være, at du ønsker at stifte et datterselskab. Dette selskab skal også have en bankkonto, og der er så en ny mulighed for at spare penge.

Regnskab

Du ved nok allerede, at du skal lave et regnskab. Mange tror dog, at de ikke selv er i stand til at gøre det. At du læser denne artikel viser, at du er åben overfor forandring, og du ønsker at have styr på tingene. Derfor tænker vi, at du måske er egnet til at varetage nogle af opgaverne i forbindelse med regnskab selv. Det kan hurtigt blive dyrt at få en anden til at bogføre bilag. Det er relativt nemt at gøre det selv, og hvis man er lidt usikker, så kan man få hjælp af supporten hos dit foretrukne regnskabsprogram eller få en til at gennemgå det i slutningen af året.

Har du ikke allerede et godt regnskabsprogram, så kan du potentielt også spare tid og penge ved at vælge et godt et. Mange virksomheder vælger Dinero som regnskabsprogram, fordi det er nemt at bruge, og så kan man nemlig selv bogføre og alt muligt andet. Der er også mulighed for at give sin revisor adgang til ens regnskab.